Miten some-kanavien nimet taipuvat? Facebook, LinkedIn, Twitter? Kollegat keskustelevat siitä, sanotaanko "LinkedInissä" vai "LinkedIn:ssä"? Muodot "Facebookissa" ja "Twitterissä" tukisivat tuota ensimmäistä tapaa, mutta osa kollegoista on vahvasti tuon toisen muodon kannalla.

Lähettäjä: 
Paula

Ilman kaksoispistettä: LinkedInissä.

Some-palveluiden nimien taivutukseen pätevät samat ohjeet kuin (vierasperäisten) nimien taivuttamiseen yleensä.

Kaksoispiste ei kuulu taivutukseen muutoin kuin numeroiden, symbolien ja tietynlaisten lyhenteiden yhteydessä: Välittäjä myi 20:tä huoneistoa. Matkalipusta saa opiskelijakortilla 50 %:n alennuksen. Suomi liittyi EU:hun vuonna 1995.

Sen sijaan vierasperäisiä sanoja ja nimiä taivutettaessa kaksoispistettä ei käytetä, vaan taivutuspääte liitetään useimmiten suoraan sanaan.

Joissakin tapauksissa käytetään heittomerkkiä erottamaan perusmuoto ja taivutuspääte toi­sis­taan. Näin tehdään lähinnä vain silloin, kun sanan perusmuoto loppuu kirjoituksessa konso­nant­tiin mut­ta ään­tä­myk­ses­sä vokaaliin: Bordeaux’ssa, show’hun.

Heittomerkkiä voidaan käyttää myös tähdentämään, mikä on vierasperäisen nimen tai sanan perusmuoto, jos asiasta voisi muuten olla epäselvyyttä: Pääosassa näemme Gary Sinise’n. Tämä tapa on kuitenkin melko harvinainen, enkä ainakaan itse koe, että heittomerkki olisi tarpeen LinkedIn-nimeä taivutettaessa.

Vastaavasti taivutetaan myös muut some-palveluiden nimet: Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa, YouTubessa, Snapchatissa, WhatsAppissa jne.